[rev_slider slidertitle=”Slider utbud” alias=”slider-1-13″]

Utbud & upplevelser

4

Helsingborg har en fin pittoresk gammal stadskärna (en av Sveriges äldsta) som erbjuder ett stort utbud av både shopping, restauranger och caféer. Gamla stan har anor från medeltiden och är fylld av små, mysiga gator och gränder att upptäcka. Här kan man flanera längs Sveriges äldsta gågata – Kullagatan, botanisera bland butikerna och ta en paus med en fika på något av de mysiga caféerna i centrum eller en lunch kring pittoreska Mariatorget.

Stadsdelen Söder bjuder på små mångkulturella butiker. Här hittar du även marknaden på Gustav Adolfs torg som säljer allt från frukt och grönt till kryddor och blommor. Längs stadens paradgata, Drottninggatan hittar du de stora kulturattraktionerna som konserthus och teater men även ett flertal antikvitetsbutiker och gallerier.

vi över Helsingborg

En stadskärna i förändring

Förändrade konsumtionsmönster, näthandel, stadskärnans utveckling, pop-upbutiker, showrooms, unika butiker, kedjeföretag, service- och tjänsteföretag, restauranger, caféer, externhandelns utveckling, nya hotell, ombyggnationer, förändrade torg, evenemang, nya verksamheter som öppnar, gamla som stänger, flyttar eller kanske förändras, nya stråk, platser, mer kultur, upplevelser, mötesplatser och såklart alla de människor som finns och rör sig i city. Detta är några förutsättningar som vi i Helsingborg City har arbetat utifrån under många år och som aktualiserats det senaste året då beskeden om att kedjebutikerna Åhléns, H&M och Stadium stänger på Kullagatan.

Utbudets förändring

Utbudet av butiker, service och varor har stor betydelse både för hur vardagslivet fungerar och för stadens möjligheter att locka besökare. Stadskärnan har också en allt större betydelse för stadens tillväxt och attraktivitet, för boende, besökare och näringsliv. Att stadskärnan är attraktiv och innehållsrik är en viktig del i varumärket Helsingborg och nödvändigt för att staden ska fungera som ett regionalt nav. Det är också viktigt att handelsutbudet är allsidigt, konkurrenskraftigt och tillgängligt för alla grupper. Kullagatan var Sveriges första gågata och Helsingborgs traditioner som stark handelsstad står sig även idag.

Helsingborgs city går igenom en tuff omställning just nu. Förändrade konsumtionsmönster har lett till att större kedjebutiker, som varit dragplåster, har valt att stänga ner sina fysiska butiker. En trend vi har känt till länge men som har accelererat under pandemin och där man nu väljer att stänga butiker som kan vara lönsamma idag, men som troligen kommer få det tufft om fem år. Därför tecknar man inga nya hyresavtal utan ser om sin affärsmodell för att anpassas efter kundens önskemål. Mindre butiksytor, mer upplevelsebaserad handel och lokaler där näthandel och fysisk handel kan fungera tillsammans är några av de trender vi ser kommer starkt.

Samtidigt som kedjorna förändras så har vi i Helsingborg många små unika butiker med ett utbud som bara finns här. Eldsjälar som funnits på Kullagatan i många år och som kan finnas kvar i många år till. Vi kan bli Sveriges mest unika stadskärna med ett utbud som bara finns här.

Vi har sedan två år tillbaka ett samarbete som heter Sälj i City där våra fastighetsägare i city tillsammans med Helsingborgs stad samarbetar kring arbetet med att få hit nya etableringar till Helsingborg. Intresset är stort och även om kedjebutiker som stängt lämnar ett stort tomrum bakom sig är ambitionen kring att få in nya spännande verksamheter i city höga och det finns en nyfikenhet från olika verksamheter att öppna hos oss i Helsingborg. Samarbetet startade i mindre skala med en tjänst på 50 % men inför 2022 kraftsamlar vi ytterligare och har tillsatt en tjänst som Etableringsansvarig på 100 %.

Mer om vårt etableringsarbete:

Etableringsguide Kontor

Etableringsguide Retail

Sedan tre år mäter vi vakansgraden i vår stadskärna för att se hur stor del lediga lokaler som finns och var dessa lediga lokaler finns. Vakansgraden mäts två ggr per år, i januari och i juli. Mätningen görs genom en manuell räkning av tomma lokaler på gatuplan.

I slutet av 2020 fick vi i uppdrag att tillsammans med Helsingborgs stad ta fram en strategisk analys och en aktionsplan för söder gällande etableringar. Tillsammans med en konsult genomförde vi tre workshops där vi tog fram en gemensam målbild för framtidens etableringar samt en aktionsplan för hur vi når dit. På Söder har fokus legat på helt, rent, tryggt och snyggt vilket innebar att det öppnade många ögon när vi diskuterade framtid och önskebilden av utbudet i området. Att utgå ifrån nuvarande identitet och formulera drömbilden av kompletterande utbud gav energi till gruppen. Deltog i arbetet gjorde fastighetsägare i området, stadsbyggnadsförvaltningen, Svensk Handel och Fastighetsägarna Syd.

Behovet av alternativa försäljningskanaler accelererade under pandemin. Därför valde Helsingborg City tillsammans med stadskärnans verksamheter att satsa på en lokal och digital handelsplats. Konceptet innebär en samlad plattform där invånare som bor i stadskärnan med omnejd kan e-handla från sina lokala butiker, betala via en utcheckning och sen få en gemensam leverans av beställningarna hem till dörren samma dag.

Verksamheter

4A

Handel

Stan karaktäriseras av flera mindre områden som var och ett för sig har en unik identitet och ett varierat utbud. Från norr till söder kan du uppleva allt från stora internationella varumärken, nationella kedjor till små lokala butiker. Handel och butiker är en viktig bas för stadskärnan och vi har idag ett varierat utbud av både kedjebutiker och unika butiker.

Av våra unika och anrika butiker kan nämnas Stenströms Herr & Damekipering, etablerades 1883 som Sveriges äldsta klädbutik och Killbergs Bokhandel, Sveriges äldsta bokhandelsföretag med anor sedan 1824. Både verksamheterna ligger idag på Stortorget, mitt i stadskärnan. Företaget Electa startade redan 1904 som Sveriges första parfymeri och ligger än idag på Kullagatan. Handeln är utspridd över stadskärnan men huvudandelen butiker finns på och kring gågatorna Kullagatan och Bruksgatan samt i våra två gallerior Magnus Stenbock och SöDER. Se vilka butiker du hittar i Helsingborg city här.

Äta

Helsingborg är en av Sveriges restaurangtätaste städer. Utbudet är varierat både gällande maten och atmosfären. Från mysiga krypin kring Maria Torg, till saltstänkta restauranger med underbar utsikt över sundet. Lokala råvaror, kreativitet, kvalitet och inspiration från hela världen präglar stadens restauranger. Helsingborg, med sitt unika läge vid sundet är en sommarstad och under sommarhalvåret ökar antalet restauranger och caféer markant. Ta del av utbudet av krogar i city.

Hotell

I Helsingborg finns boende för alla smaker och i city finns idag 12 hotell där det senaste tillskottet, Clarion Hotel SeaU, är vackert beläget precis vid kajkanten och har en omtalad och populär takbar. Under våren 2022 öppnar Scandic Hotel i den nya stadsdelen Oceanhamnen. Även detta hotell är vackert beläget med en fantastisk utsikt över sundet. Se citys hotell här.

seau

Uppleva

I stadskärnan finns mycket att uppleva. Här finner du bland annat Helsingborgs topp tre besöksmål: Dunkers Kulturhus, Kärnan och Mariakyrkan. Dunkers Kulturhus ligger alldeles intill vattnet i Helsingborgs Norra hamnen. Huset rymmer stads- och kulturhistoriska utställningar, konst, dans, musik och teater. Byggnadens arkitekt är Kim Utzon, son till arkitekten som ritade operahuset i Sydney. Här kan du även njuta av en bit mat i restaurangen eller bistron.

Kärnan, en av Helsingborgs välkända symboler, är ett nära 700 år gammalt vakttorn. Tornet är det enda som finns kvar av den medeltida borganläggningen som kallades Helsingborgs slott. Kärnan är 35 meter högt och består av 4 våningar och en takterrass. I tornet finns en utställning som berättar mer om Kärnan och den medeltida historien. På Mariatorget, omgiven av restauranger från världens alla hörn, ligger Mariakyrkan. Eller Sankta Maria kyrka som den egentligen heter. Kyrkan är stadens äldsta och härstammar från 1100-talet men byggdes om till sin nuvarande gotiska stil under 1400-talet. På 1300-talet var kyrkan en av Danmarks största stadskyrkor.

I Helsingborg city finns också Helsingborgs stadsteater och Helsingborgs Konserthus, vars program lockar många besökare både sommar- och vintertid. The Tivoli – ett nöjespalats mitt i stan, firande nyligen 25 år. Här arrangeras större och mindre livekonserter och genom åren har en mängd kända artister stått på någon av husets flera scener.

konserthuset

Platsen: Evenemang & Aktiviteter

4B

Evenemang och möten

Evenemang och möten är viktiga delar av besöksnäringen som i sin tur skapar både arbetstillfällen och turistekonomiska effekter för Helsingborg. Evenemang höjer pulsen i staden och kongresser skapar ofta betydelsefulla internationella och nationella samarbeten som bygger och tillför kunskap, vilket kan attrahera talanger, investerare och företag till staden.

Helsingborg Arena & Scen AB (HASAB)

HASAB är ett av Sveriges större kultur- och evenemangsbolag. I bolaget ingår Helsingborg Arena, Sofiero slott och slottsträdgård, Helsingborgs Konserthus, Helsingborgs stadsteater, utomhusarenan Grytan samt Evenemangsenheten. I bolaget ingår även Helsingborg Convention & Event Bureau (HCEB). De olika verksamheterna inom områdena kultur, scenkonst, evenemang och idrott bedrivs lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Helsingborg Arena & Scen ägs av Helsingborgs stad och har drygt 200 medarbetare. HASAB har i uppdrag att erbjuda stadens invånare, besökare och näringsliv möjligheter till kultur, scenkonst, evenemang och idrott. Helsingborg Arena och Scen AB har även i uppdrag att göra Helsingborg till en attraktiv stad att leva och verka i för människor och näringsliv samt att utveckla och marknadsföra Helsingborg.

Under 2019 genomfördes 13 evenemang och fyra större möten, vilka genererade närmare 53 000 gästnätter och 73 miljoner kronor i uppskattad turistekonomi till Helsingborg.

Möten och evenemang – viktiga för stadens utveckling

HCEB, som är en del av HASAB, har som uppdrag att sälja Helsingborg som mötes- och evenemangsstad framför allt inom mötesbranschen, upplevelseindustrin och till idrotts-organisationer. HCEB är en opartisk och kostnadsfri resurs som säljer alla Helsingborgs arenor och mötesplatser. Målet är att stadsövergripande och strategiskt viktiga evenemang och möten ska förläggas i Helsingborg, detta för att utveckla staden som destination genom ett brett och attraktivt utbud. Varje värvat möte och evenemang är kopplat till ett lokalt värdskap i form av till exempel en förening eller organisation som kan ansöka om ekonomiskt bidrag ur evenemangsfonden. Värvningsprocessen ser många gånger likadan ut, men effekterna skiljer sig ofta åt. Särskilt viktiga är de turistekonomiska effekterna, som nås när staden fylls av mötesdeltagare, aktiva och publik till olika evenemang. Genom ett större och mer varierat utbud av evenemang banar vi också väg för en bättre livskvalitet för invånarna. Evenemang och dess arrangörskap innebär ofta utvecklingsmöjligheter för värdföreningen, ett större intresse för sporten och därmed en bättre förutsättning för att hitta nya medlemmar.

Turistekonomi och profilering är viktiga effekter inom både möten och evenemang, likväl som den lokala stoltheten. Evenemang som Curling-EM kan exempelvis profilera en stad och generera ett medialt intresse vilket har ett marknadsföringsmässigt värde. Det sista stora evenemanget som genomfördes i Helsingborg innan Corona-pandemin slog till var President´s Cup i Taekwondo (februari 2020) som utvärderades av en extern part och genererade cirka 29 MSEK i turismekonomi till Helsingborg. Inför 2022 är redan cirka 25 stora evenemang inplanerade.

Evenemangsfonden ger växtkraft till Helsingborg

För att utveckla Helsingborg som mötes- och evenemangsstad måste ett varierat och rikt utbud säkerställas, vilket också är ett av Evenemangsfondens övergripande mål. Evenemangsfonden, som grundades 2009, är ett av våra verktyg i värvningsprocessen av möten och evenemang. Faktum är att fonden spelar en stor roll oavsett om det är Convention Bureaun som står för värvningen eller om initiativet kommer från en lokal aktör. Läs mer om evenemangsfonden.

Evenemangsfondens mål är att: 

  • Komplettera stadens utbud
  • Generera bruttoomsättning för näringslivet

Helsingborg Marathon och AirWipp Helsingborg är exempel på två lokala krafter som har kunnat förverkliga sina idéer tack vare Evenemangsfonden.

Helsingborg Citys evenemangsstrategi

Varje år genomförs en mängd aktiviteter och evenemang i vår stadskärna. Evenemangen spänner över stor vidd, såsom sportevenemang, kulturevenemang, kongresser, internationella och nationella men även lokala och spontana evenemang genomförs. Att välkomna evenemang till stadskärnan ligger helt i linje med Helsingborg Citys övergripande mål att fler människor ska besöka city oftare och uppleva något värt att berätta vidare. Vårt uppdrag bygger på att öka flödet av besökare i stadskärnan i syfte att öka försäljningen hos våra medlemmar i city. Citys evenemangsstrategi innebär främst att vi möjliggör för evenemang att genomföras, men även att skapa egna aktiviteter kopplade till dessa evenemang. 

Vid utvalda tillfällen genomför Helsingborg City även egna aktiviteter under tider där vi ser att mer behöver tillföras. Vårt fokus ligger på att välkomna fler människor till stadskärnan och att våra verksamheter gynnas både ekonomiskt och marknadsföringsmässigt av detta. Genom större evenemang som drar mycket folk får verksamheterna stor synlighet. Det är viktigt att helsingborgare och besökare får en trevlig upplevelse vid sitt besök i city, vare sig det är dagliga besök eller tillfälliga. Vi välkomnar olika former av evenemang av pop-up karaktär så väl som månatliga besök av Helsingborgs Drumcorps. Aktiviteter kopplade till högtider och säsong ligger oss varmt om hjärtat och vi skapar gärna extra trevligt när det kommer till påsk, halloween och jul.

Aktiviteter och Evenemang strategi i Helsingborg City 2022

Jul i City

Sedan 2010 har Helsingborg City varit involverade i julfirandet i city och vår roll innebär i stort att koordinera och samla satsningar på julfirandet i city, under projektnamnet Jul i City. Grundtanken med satsningen på Jul i City är att dels skapa julstämning på stan och dels samla allt det som händer på ett ställe. I Helsingborg finns en lång tradition av att samlas i stadskärnan på Julskyltningssöndagen. I år satsade vi på julmarknad på två olika platser, dels på Stortorget och dels på Sundstorget för att rama in den fina isbanan. Förutom marknad så tillförde vi även körer och julmusik på flera platser, tomten var på plats både på norr och på söder. Höjdpunkten på denna dag är den fantastiska jul- och luciakonserten som genomfördes på terrasstrapporna. Helsingborg City samarbetar med gymnasieskolan MegaMusik, som åtagit sig att genomföra de offentliga framträdanden som Helsingborgs Lucia. Förutom på julskyltningssöndagen framträder Lucia för kortare framträdanden på flera platser på Lucia-dagen.

Tillsammans med Fritid Helsingborg och stadsbyggnadsförvaltningen samverkar vi kring isbanan på Sundstorget. Här skapar vi kringaktiviteter och en isshow öppnade upp isbanan för säsongen. Isbanan är kvar till och med  sportlovet 2022 och glädjer många Helsingborgsfamiljer.

Nytt för 2021 var det lilla Jultåget som gick från Mäster Palms plats (Sydpolen) till Sundstorget (Nordpolen) under varje helg i december – ett bra sätt att få folk att upptäcka flera platser under sitt citybesök och ett förslag som dök upp under ”Möt oss i City”. Genom ett samarbete med fastighetsägarna runt Mäster Palms plats kunde vi satsa på en fantastisk installation på torget – Söderklappen. En stor klapp som spelade julmusik med en uppmaning att nominera en helsingborgare till att ta emot klappen. På klappen fanns även stor knapp för att byta färg. Precis som förra året satsade vi även i år på ett ljus- och ljudspel på terrasstrapporna. En mycket uppskattad installation som lockade ut folk på stan under hela december månad, vilket uppskattades av våra verksamheter i stan.

Helsingborg är på väg att bli en erkänd julstad med sin fantastiska utsmyckning. Genom att förstärka det och marknadsföra stan så vill vi inte bara locka helsingborgaren till stan utan även mer långväga besökare. De senaste åren har vi tillsammans med stadsbyggnadsförvaltningen anordnat guidade vinterljusvandringar för att sprida stadens satsning på utsmyckning.

Hx – festivalen

Hx-festivalen är Helsingborgs årligt återkommande stadsfestival. Sedan sommaren 2014 har nordvästskåningarna erbjudits förstklassiga konserter med fri entré och ett gediget utbud av aktiviteter för hela familjen. Lägg därtill ett klassiskt tivoli och välsmakande mat från stadens krögare och tillresta marknads- och matknallar så har du en fulländad stadsfest. Hx gör det möjligt för stadens alla invånare att mötas, roa sig för en liten peng och prova på föreningsaktiviteter av många olika slag.

Sommaren 2020 ställdes Hx-festivalen om till Sveriges första digitala stadsfestival. Nu fick alla möjlighet att uppleva Hx-festivalen på hemmaplan när Hx2020 livesändes via webben från det digitala festivalområdet. Förutom några av landets främsta artister bjöd Hx på livestudios, intervjuer, mat och spännande möten med lokala aktörer.

Hx2020 involverade lokala krögare genom att marknadsföra Hx-menyer för take-away och på Kullagatan genomfördes en modevisning med de lokala butikerna som sedan visades via webben. Tillsammans med Hx arrangerade Helsingborg City en Hx-jakt där deltagare skulle söka upp de gula Hx-lådorna i stadskärnan för att sedan vinna fina priser från butikerna i city.

Pride

Helsingborg Prides värdeord är Öppenhet, Mångfald, Tillhörighet och Acceptans. Pride arrangerades i Helsingborg första gången 2013 och består nu av flera delar såsom Prideparaden, Pridefesten och Pride Park. Under åren har Helsingborg City varit samarbetspartner till Helsingborg Pride och har bland annat tagit fram handflaggor, som vi delat ut till verksamheterna i city. Vi har varit behjälpliga med att beställa fasadflaggor och under 2021 bokade vi några egna musikakter i Pride Park.

Eskilscupen

Ett av våra mest omtyckta och största årligt återkommande evenemang i Helsingborg är Eskilscupen, en uppskattad ungdomsturnering i fotboll. Cupen är en av Sveriges äldsta och största fotbollsturneringar med årligen drygt 725 deltagande lag, ca 2 400 matcher på ett 80-tal olika fotbollsplaner. Eskilscupens startskott sker alltid med en invigning och gemensam parad för alla deltagare genom stadskärnan, där lagen med sina enhetliga färger och flaggor skapar ett färgglatt paradtåg med festlig atmosfär.

Erbjudanden till evenemangsdeltagare

Under 2022 kommer en mängd evenemang, kongresser och möten att äga rum i Helsingborg. Nytt för året är att vi nu håller på att sätta samman en välkomst-hemsida som alla kommande konferensdeltagare kan logga in till, med lösenord. Här kommer de att få inspiration och information om Helsingborg city. Här kommer vi även att lista erbjudanden som de kan ta del av under sin vistelse här hos oss. Erbjudanden kommer från en mängd verksamheter i city.

Restaurang Bara Vara

Några unika aktiviteter

Under våren och början av sommaren 2021 då restriktionerna ännu begränsade våra möjligheter att genomföra och locka till folksamlingar beslöt vi oss för att bjuda de som besökte stadskärnan på musik i form av pop-up på olika platser. Genom Facebook efterlyste vi lokala trubadurer och inlägget nådde över 77 000 personer via 126 delningar, 228 kommentarer och 353 likes. Totalt fick vi in över 50 intresseanmälningar som resulterade i att vi kunde boka in ett 20-tal spelningar i city.

Spelningarna har skapat en härlig stämning i city då folk saknat livemusiken. Detta har även genererat till att uteserveringarna på exempelvis Maria Torg har fyllts snabbt när det funnits trubadurer på plats. Vi har även fått bra respons från musikerna och tyckt detta varit ett bra initiativ.

Vi startade vi upp ett nätverk för bostadsrättsföreningar på Söder som en del i arbetet med Purple flag. Rosemarie Lindström var drivande i samarbetet och arrangerade vi Öppna Innergårdar. En eftermiddag öppnade innergårdar på Söder upp och välkomnade besökarna med olika upplevelser. Det bjöds på kultur, mat och musik. Dagen började med en guidad tur genom söder med Ola Thufvesson, lektor på Campus. De som sedan gick tipspromenaden tävlade om fina vinster från olika verksamheter på Söder.

Under julen 2019 tog Svenska kyrkan Helsingborg emot bidrag till julgåvor genom swish. Pengarna användes till citypresentkort som förmedlas via diakonin till barnfamiljer i Helsingborg. I ett samarbete marknadsförde vi Swish for a wish och drog gemensamt in 80 00 kronor till 250 barn.

Under höstlovsveckan 2019 var vi initiativtagare till att öppna upp den historiska underjordiska gången under terrasstrapporna, för en spökvandring. Fritid Helsingborg engagerades för att rollsätta spöken och ansvara för insläpp och personal i spökgången. Stadsbyggnadsförvaltningen såg till att tillstånd för användande, el, markbeläggning och portar iordningställdes. Resultatet blev en riktigt otäck men troligt uppskattad upplevelse så nu återkommer årligen.

Under flera somrar har Helsingborgs stad öppnat upp sitt vackra rådhus för besökare. Helsingborgs rådhus stod klart 1897 och en gång i tiden inrymdes hela Helsingborgs stads administration, poliskontor och central brandstation i huset. Idag är Rådhuset arbetsplats för kommunalråd, kommunledning och ett 70-tal tjänstepersoner inom Helsingborgs stad. Under vissa tider har guidade turer erbjudits medan andra tider kan besökaren guida sig själv med hjälp av den praktiska appen Guide Helsingborg.

Söderscen är ett projekt som drivs av Helsingborgs stad som en del av trygghetssatsningarna på Söder och Furutorpsplatsen. Vi vill förvandla Furutorpsplatsen till söderbornas vardagsrum, med liv och rörelse som lockar fler att använda den. Under sommaren 2021 erbjöds yoga, grillkvällar, planteringstips, cykelunderhåll och mycket mer.

Pixlapiren är en unik och kreativ mötesplats i Oceanhamnen. Sedan 2016 då platsen invigdes har flera hittat hit för att testa och förverkliga sina idéer. På dessa 692 kvadratmeter möter du graffare, skatare, elbilsbyggare och de som bara picknickar och blickar ut över havet. #pixlapiren är en unik mötesplats med nya aktiviteter och upplevelser. En pixel är en yta på 10 x 10 meter, men den kan också vara en container, vägg, workshop eller liknande.